ISO w laboratorium medycznym - akredytacja wg normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018
- Strona Główna
- ISO 17025
- ISO w laboratorium medycznym
ISO w laboratorium medycznym - akredytacja wg normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018
System zarządzania jakością w laboratorium badawczym/wzorcującym zgodny z normą ISO 17025:2018. Norma ISO 17025:2018 pt. „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących” określa kryteria dotyczące laboratoriów, chcących wykazać swoje kompetencje do przeprowadzania badań i/lub wzorcowań łącznie z pobieraniem próbek. Norma ta dotyczy wszystkich laboratoriów, niezależnie od liczby personelu czy zakresu działalności dotyczącej badań i/lub wzorcowań.
Jeżeli laboratorium badawcze/wzorcujące spełnia wymagania normy ISO 17025:2018, to badania i wzorcowania wykonuje się w systemie zarządzania, który spełnia wymagania ISO 9001.
Punkty normy ISO 17025:2018 – dobra praktyka laboratoryjna
Organizacja laboratorium akredytowanego na zgodność z ISO 17025:2018 musi:
- ponosić odpowiedzialność prawną
- określić strukturę organizacyjną i system zarządzania
- posiadać kluczowy personel (wraz z zakresem odpowiedzialności), który bierze udział w badaniach i/lub wzorcowaniach lub ma wpływ na wykonywanie ich w laboratorium
- posiadać procedury do zapewnienia klientom ochronę poufnych informacji
- wyznaczyć spośród personelu kierownika ds. jakości
- zapewnić, aby personel był świadomy ważności swoich działań i ich wpływu na osiągnięcie celów systemu zarządzania
Wdrożenie systemu zarządzania ISO 17025:2018 w laboratorium
Laboratorium powinno ustanowić, wdrożyć i utrzymywać system zarządzania właściwy dla zakresu jego działalności. Najwyższe kierownictwo powinno dostarczyć dowód swojego zaangażowania w tworzenie i ciągłe doskonalenie systemu ISO 17025:2018. Najwyższe kierownictwo powinno zakomunikować w organizacji znaczenie spełnienia wymagań klienta. Księga jakości ISO 17025:2018 powinna zawierać procedury wspomagające oraz techniczne. W księdze jakości powinny być określone role i odpowiedzialność kierownictwa technicznego i kierownika ds. jakości.
Nadzór nad dokumentami dotyczącymi ISO 17025
Laboratorium powinno określić procedury nadzoru nad wszystkimi dokumentami systemu ISO 17025:2018. Wszystkie dokumenty wydawane personelowi powinny być przeglądanie i zatwierdzane do stosowania przez upoważniony personel.
Dokumenty są okresowo przeglądane i nowelizowane Nieważne lub nieaktualne dokumenty są odpowiednio oznakowane. Cała dokumentacja ISO 17025:2018 powinna być odpowiednio zidentyfikowana. Laboratorium powinno ustanowić i utrzymywać procedury identyfikacji, dostępu, katalogowania, przechowywania zapisów dotyczących jakości i zapisów technicznych. Wszystkie zapisy powinny być czytelne oraz przechowywane tak, aby były łatwe do odszukania. Zapisy mogą być na dowolnym nośniku danych. Wszystkie zapisy powinny być przechowywane w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poufność.
Przegląd zamówień, ofert i umów w laboratorium, a ISO 17025
Laboratorium powinno ustanowić procedury dotyczące zamówień, ofert i umów
- Określić czy laboratorium posiada niezbędne zasoby materialne, personalne oraz informację aby spełnić wymagania klienta
- sprawdzać, czy wybrana przez nas metoda badań spełnia oczekiwania klienta
- sprawdzać, czy wszystkie rozbieżności pomiędzy zamówieniem a umową,
- konsultować z klientem przed rozpoczęciem prac a Klient powinien być poinformowany o wszystkich odstępstwach
Podwykonawstwo badań i wzorcowań
- Jeżeli laboratorium podzleca pracę (nadmierne obciążenie pracą, tymczasowa niezdolność), praca ta przekazana jest kompetentnemu podwykonawcy
- Laboratorium informuje pisemnie klienta o podwykonawstwie
- Laboratorium odpowiada przed klientem za pracę podwykonawców, chyba że wskazani zostali oni przez klienta
- Laboratorium powinno prowadzić rejestr podwykonawców oraz prowadzić zapisy dowodów ich zgodności z wymaganiami niniejszej normy
Zakupy usług i dostaw przez laboratorium
- Laboratorium powinno mieć procedury dotyczące wyboru i zakupu usług i dostaw wpływających na jakość badań Laboratorium powinno zapewnić, że dostawy odczynniki i materiały pomocnicze zostaną dokładnie sprawdzone przed wprowadzeniem ich do użytku
- Przed zamówieniem wyspecjalizowanych pozycji należy sprawdzić dokumenty zakupu pod względem zawartości technicznej
- Laboratorium powinno oceniać dostawców materiałów pomocniczych, dostaw i usług
Skargi
- Laboratorium powinno ustalić procedurę rozpatrywania skarg otrzymanych od klienta ich rozpatrywania i podejmowania działań korygujących
Nadzorowanie niezgodnych z wymaganiami badań i/lub wzorcowań
Laboratorium powinno ustalić politykę i procedurę uruchamianą, gdy jakikolwiek aspekt badania lub wynik nie odpowiada procedurom laboratorium lub wymaganiom uzgodnionym z klientem. Procedura powinna zapewnić, że:
- ustanowiono odpowiedzialność dotyczącą zarządzania pracą niezgodną z wymaganiami
- ocenę znaczenia pracy niezgodnej z wymaganiami
- bezzwłocznie podejmuje się korekcję gdy jest to niezbędne informujemy klienta a wyniki anulujemy
- określono odpowiedzialność za wznowienie pracy
Działania korygujące
Należy nadać stosowne uprawnienia do wdrożenia działania korygującego kiedy zostanie stwierdzona praca niezgodna z wymaganiami, odstępstwa od procedur i polityk w systemie jakości. Procedura działań korygujących powinna skupić się na ustaleniu przyczyny problemu, określeniu działania korygującego co do którego istnieje największe prawdopodobieństwo wyeliminowania problemu i ponownemu jego wystąpieniu. Laboratorium powinno wdrożyć wszystkie niezbędne zmiany wynikające z działań korygujących, a jeśli to konieczne przeprowadzić audyt sprawdzający podjęte działania.
Kontakt
ul. Łąkowa 27B, lok. 23
90-554 Łódź
538 485 581
42 639 50 83
W czym możemy pomóc Państwa firmie?
Od wielu lat wdrażamy z powodzeniem systemy zarządzania. Zaufało nam ponad 1000 klientów z całego kraju. Możemy pochwalić się 100% zdawalnością.
Dlaczego warto nam zaufać?
Nasza firma jest jedną z najbardziej doświadczonych firm konsultingowych w Polsce, wyróżniona tytułem Konsultant Roku 2007, Konsultant Roku 2008, Srebrny TÜV Partner 2009 oraz Lider Roku 2010 w zakresie usług doradczych.
Jaki jest zakres naszej działalności?
Zajmujemy się wdrażaniem systemów zarządzania, prowadzeniem szkoleń, audytów okresowych. Posiadamy wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty.
Pakuła Consulting używa plików cookies. Zapamiętują one ustawienia (np.: ukrycie banerów). Używane są one również przez Google AdSense. Jeżeli nie zgadzasz się z takim wykorzystaniem, możesz uniemożliwić używanie ciasteczek, korzystając z odpowiednich ustawień przeglądarki.